" Ходив ЧУМАК у синьоокий Крим..."
" Ходив ЧУМАК у синьоокий Крим
По рідному сухому океані
І голосом розложисто-смутним
Складав пісні покинутій коханій.,
що линули, стелилися як дим,
і колихались у яснім тумані,
щоб на далекім озері розтать,
де лебеді полякані ячать..."
М. Рильський. «Чумаки»
По рідному сухому океані
І голосом розложисто-смутним
Складав пісні покинутій коханій.,
що линули, стелилися як дим,
і колихались у яснім тумані,
щоб на далекім озері розтать,
де лебеді полякані ячать..."
М. Рильський. «Чумаки»
Иван Айвазовский__ Чумаки (1885 г)
Чумацтво, чумакування — купецький, торгівельно-візницький промисел українців на землях Великого Степу від 15 століття до середини 19 століття. Чумаки є правонаступниками і продовжувачами купецьких торгових традицій Заходу і Сходу, Європи і Великого Степу, Київської Русі і Монгольської імперії.
Основними предметами чумацького промислу були сіль та риба. Значну роль у чумацькій торгівлі відігравав й інший крам: горілка, тютюн, полотно, масло. А з Криму привозили вино, горіхи, бавовну.
Чумацтво – називали на Україні не тих хто їздив за сіллю в Крим (Чумаки ніколи за сіллю в Крим не їздили). Вони ходили «Шляхом» (рус. Путь,, кит. Дао) за Розумом (УМОМ) т. зв. «Чумацьким Шляхом» що є «Умным деланиием»….
Основними предметами чумацького промислу були сіль та риба. Значну роль у чумацькій торгівлі відігравав й інший крам: горілка, тютюн, полотно, масло. А з Криму привозили вино, горіхи, бавовну.
Чумацтво – називали на Україні не тих хто їздив за сіллю в Крим (Чумаки ніколи за сіллю в Крим не їздили). Вони ходили «Шляхом» (рус. Путь,, кит. Дао) за Розумом (УМОМ) т. зв. «Чумацьким Шляхом» що є «Умным деланиием»….
Филатов Дмитрий__Чумацкий воз.
" О мила Люлько, внучка тих Люльок, котрі з-під уса сивого шкварчали, коли кипів у п о л і казанок. Воли в траві високій ремигали, а найстаріший між усіх ДІДОК, без поспіху закришуючи сало, поважно й добродушно гомонів... "
1869_Чумаки
Промисел назвали від хвороби
У часи існування чумаків Європа була накрита епідемією чуми. Чумаки, аби не занести вірус в Україну, з ніг до голови вимазувалися дьогтем. За однією з версій, слово «чумак» пішло саме від візуальної схожості темних постатей з образом недуги, котру зображали як стару жінку в чорному вбранні.
Чумаки__ Народная картина. Слобожанщина. 19 в.
Петр Сипняк
Чижевський Ярослав.
Малюнок. М. Каразін__Чумаки в дорозі.
Дяченко Юрий__Чумаки
Чумаки породили козацтво
Складність їхньої праці полягала в тому, що вони не просто перевозили товар на відстані тисяч кілометрів, а й захищали його від численних розбійників (лугарів). Напади останніх були справою частою, і це розвило в чумака відчуття воїна не в меншій мірі, ніж торгівця. Саме зі старих чумаків сформувався стержень козацтва як класу.Чумацтво належало до найпрестижніших видів заняття і промислу. Повагу до нього зумовлювали, з одного боку, відносна надійність заробітку, з іншого — працелюбність, сумлінність, доброта, лагідність, щирість та інші позитивні риси характеру прасола. Тому в середньовіччі майже всі юнаки мріяли стати якщо не лицарем-козаком, то бодай чумаком.
Орловский Володимир Донатович (1842–1914) __ВІДПОЧИНОК У СТЕПУ_1844
Саврасов Алексей Кондратьевич (1830 - 1897): Привал обоза чумаков в степи 1. 1867
Навесні, коли розтане сніг, чумаки починали готуватися в дорогу. Поодинці чумакувати було небезпечно, тому чумаки об'єднувалися у чумацькі валки (до 30-40 возів). Обирали отамана валки, якого називали «батько-отаман», «пан-господар». Це була досвідчена, бувала людина, яка знала усі шляхи. Отаман завжди йшов попереду і вказував шлях."
Виктор Зарецкий__ Чумак 1973 г.
Евгений Николаевич Ткаченко__Чумацький шлях
На передньому возі біля отамана знаходився півень, який допомагав визначити час та орієнтуватися у пітьмі. А досвідчені чумаки могли по тембру голосу півня навіть передбачити, якою буде погода. Вважалося, що півень захищає від придорожнього чорта. Нелегка це була справа — чумакування. Дорога вимагала великих грошей. Тому ходили по родичах позичати гроші. Крім того, шлях був далекий і таїв у собі багато небезпек.
Тому й збиралися в дорогу разом з близькими людьми, на яких можна було покластися у важку хвилину і довірити їм своє життя. Старалися не брати в дорогу заздрісних і жадібних людей. Коли валка вже була зібрана, чекали доброї погоди, коли зі стріх вже капала вода. Виїжджали завчасно, щоб до Пасхи вернутися додому.Чумаки__Малюнок. Т. Шевченко
Чумаки були не просто групою людей, які разом їздили на промисел. Це був певний соціальний тип людей із своєю особливою психологією, своєрідною організацією побуту, звичаями і традиціями. Вже на саму зовнішність чумака накладало свою сувору печатку його повне тривог життя. «Чумак переважно помовчує, замкнений, він дивиться на життя з деяким презирством. У всій його поведінці повно самоповаги. В ньому завжди є іронія, і він завжди готовий розважати жартом товариство. Лице його горде й веселе або задумливе», — писали дослідники.
Трутовский К.А. __Чумак.
Чумаки перед корчмою.__Юзеф Брандт (1841 - 1915)
Ой, піду я до шинкарки
Та в шинкарки погуляю,
Шинкарочку одвідаю
Шинкарочка молодая,
Вона ж мене добре знає,
На сто рублів повіряє.
На сто рублів повіряє,
А на двісті прищитає,
Й п'яницею називає.
Ти п'янице, ти ледащо,
Пропив воли ані за що,
Та пропив воли ні на що.
Пропив воли, пропив вози,
А сам ходиш у дорозі,
Проливаєш гіркі сльози.
Чумацька пісня
Чумаки возле корчмы.__Неизвестный художник.1840-е
Чумацкий тракт в Мариуполе - Архип Куинджи, 1875
ОРЛОВСКИЙ Владимир - Пейзаж
Саврасов А.К.(1830 - 1897)__Привал обоза чумаков в степи 2. 1867_Рисунок из альбома.
Айвазовский Иван Константинович_Чумаки на отдыхе_1885
Подорож слобожанських чумаків (прасолів) добре змалював очевидець і дослідник чумацького промислу, український народознавець середини XIX ст. Григорій Данилевський: «Рано-вранці. години за три до сходу сонця, ватажок будить товаришів, вартові поять і запрягають волів, і валка зорює, тобто йде на зорі до нового привалу. Цей привал роблять уже тоді, коли сонце підбивається над землею в два дуби, тобто близько шостої або сьомої години. При цьому, поки воли відпочивають і пасуться, чумаки снідають. Опівдні другий привал і обід. Увечері га зорі, вечеря, а за нею — нічліг і справжній випас волів. Взагалі намагаються за день пройти верст тридцять. Їдять дорогою пшоняну кашу з салом, хліб із сіллю, галушки, а з Дону назад — солону і в'ялену рибу. Звичай чумаків — у дорозі утримуватися в їжі. Волам вибирають кращий корм на луках і толоках і кращий водопій. Минають ближні погані криниці заради дальших і кращих. Уникають дороги через солончаки, якими всіяний лівий бік Дніпра до Сиваша, і трави, що зветься чихир. Від неї у волів з'являється кровотеча. Крім того, волам не дають життя ґедзі, комарі й мошки, які набиваються їм у вуха та в ніздрі й нерідко їх душать».
Владимир Руденок__ «Чумаки»
Чумаки на привале
" Середина літа. Спека, ні вітру, ні хмаринки. Степовою (Польовою) дорогою, наче морем, пливе велика валка волів, покритих великими грубими шкурами. Скриплять мережані ярма, у які запряжені, сірі, круторогі, дужі Воли. Скільки їх? Сорок. п’ятдесят, може й сто пар. Попереду йде міцний чолов’яга у полотняній сорочці, таких же штанях, на голові ШАПКА, а на ній «Червона стрічка» – ознака влади. На першому возі зручно примостився добре вгодований півень, з розкішним гребенем і яскравим різнобарвним, наче веселка, хвостом. У кількох волів блищать на сонці позолочені роги. Куди пливе ця каравела возів? "
Сергей Иванович Васильковский (1854-1917). "Чумаки". Исполнено около 1903 г.
Чумацкий шлях. Небесные поводыри__Лашко Наталья
Чумаки__Непоменко Александр Владимирович
Васильковский Сергей Иванович (1854-1917) __«Сторожа Запорожских вольностей» 1890
Із зміцненням Запорозької Січі чумацькі валки мали можливість спокійно мандрувати запорозькими землями.
Бували випадки, коли татари захоплювали чумаків у полон і продавали їх у каторгу. Історичні дані про напади на чумаків відбиваються в чумацьких піснях:
«Де не взялася орда,
Порубала чумака.
Всіх чумаків орда зняла.
А котрих старих — вирубала,
А молодих в полон взяла.
А маленьких витоптала».
На Запорожжі чумак знаходив не тільки захист від розбійників, а й притулок в козацькому зимівнику. Коли ж чумак переїздив Дніпро і попадав на землі Кримського ханства, то готувався до небезпеки: змащував одяг дьогтем (проти гадюк і зарази), набивав рушницю, витягав з воза списа і вішав на грудях гаман, в якому знаходився білет з казенною печаткою, перекладений на турецьку мову і підписаний російським урядовцем.
Бували випадки, коли татари захоплювали чумаків у полон і продавали їх у каторгу. Історичні дані про напади на чумаків відбиваються в чумацьких піснях:
«Де не взялася орда,
Порубала чумака.
Всіх чумаків орда зняла.
А котрих старих — вирубала,
А молодих в полон взяла.
А маленьких витоптала».
На Запорожжі чумак знаходив не тільки захист від розбійників, а й притулок в козацькому зимівнику. Коли ж чумак переїздив Дніпро і попадав на землі Кримського ханства, то готувався до небезпеки: змащував одяг дьогтем (проти гадюк і зарази), набивав рушницю, витягав з воза списа і вішав на грудях гаман, в якому знаходився білет з казенною печаткою, перекладений на турецьку мову і підписаний російським урядовцем.
Чумаки були дипломатами
Вони укладали міждержавні економічні угоди незалежно від військово-політичної ситуації земель, на яких здійснювали свою діяльність. Це дозволяло чумакам не боятися армій сусідів, із якими постійно точилися війни, а стабільно займатися своєю справою та відкривати для себе нові ринки збуту й імпорту.
Чижевський Ярослав.__Чумаки
Ой мамцю, хлопці їдуть,
Ой мамцю, воли женуть,
А все воли круторогі,
А все хлопці чорноброві.
А все воли круторогі,
А все хлопці чорноброві.
Ой мамцю, воли женуть,
А все воли круторогі,
А все хлопці чорноброві.
А все воли круторогі,
А все хлопці чорноброві.
Ой мамцю, хлопці їдуть,
Ой мамцю, рибу везуть,
А все риба судачина, —
Славний хлопець чумачина!
А все риба, все карасі, —
Для дівчини для Парасі!
Ой мамцю, рибу везуть,
А все риба судачина, —
Славний хлопець чумачина!
А все риба, все карасі, —
Для дівчини для Парасі!
Чумацька пісня
Чумацький шлях__ Иван Сколоздра
Чижевський Ярослав.__Чумак
Влада підтримувала чумацтво
У Катеринославі 1788 року Потьомкіним був організований «обоз» (близько трьох тисяч чотириволових фур, понад тисяча волів та півтори тисячі погоничів) для постачання стотисячної армії, що тримала в облозі Очаків. До нього ввійшли здебільшого мешканці Єлисаветградщини, оскільки саме там був один із найбільших осередків чумацтва.
У Катеринославі 1788 року Потьомкіним був організований «обоз» (близько трьох тисяч чотириволових фур, понад тисяча волів та півтори тисячі погоничів) для постачання стотисячної армії, що тримала в облозі Очаків. До нього ввійшли здебільшого мешканці Єлисаветградщини, оскільки саме там був один із найбільших осередків чумацтва.
Чумацкий обоз на морском берегу__АЙВАЗОВСКИЙ Иван_1860
Васильковский Сергей Иванович (1854-1917).__«Чумацкий Ромодановский шлях» _1890-е
Чумаки заклали сучасні дороги
Майже всі шляхи загальноукраїнського значення сьогодні – засновані саме чумаками. Коли нашу територію вкривали безкраї степи, більшість доріг виключно з’єднували між собою найближчі села. Чумакам було не вигідно втрачати час, подорожуючи поселеннями, і вони прокладали власні маршрути, прив’язуючись лише до річок (задля орієнтації на місцевості та постійного доступу до прісної води).
Майже всі шляхи загальноукраїнського значення сьогодні – засновані саме чумаками. Коли нашу територію вкривали безкраї степи, більшість доріг виключно з’єднували між собою найближчі села. Чумакам було не вигідно втрачати час, подорожуючи поселеннями, і вони прокладали власні маршрути, прив’язуючись лише до річок (задля орієнтації на місцевості та постійного доступу до прісної води).
Онацько Михайло Олександрович
Чумацкий обоз в степи - АЙВАЗОВСКИЙ Иван
АЙВАЗОВСКИЙ Иван__Чумацкий обоз
«Ой чумаче, чумаче, життя твоє собаче,
Чом не сієш, не ореш, чом нерано з Криму йдеш?
Чом нерано з Криму йдеш, чом чумаків не ведеш?»
«Та я ж веду, та не всіх, та я ж веду, та не всіх:
Тільки нема одного — брата мого рідного,
Брата мого рідного — товариша вірного».
«Ой чом же ти не шукав, коли чумак той пропав?»
«А я шукав — не найшов, та заплакав та й пішов.
Найшов же я долину, на долині могилу,
На долині могилу, на могилі калину,
На калині гніздечко — брата мого сердечко,
А в долині булава — брата мого голова».
Чумацька пісня
Возвращение чумаков с Эльтона __С картины художника И.Сорокина
Онацько Михайло Олександрович
У XVIII столітті чумаки мали монополію на торгівлю сіллю, у 1830-1840 pp. лише на 50-60 %. Тоді привозили щороку 2,5-4 млн пудів соли і 600—900 тисяч пудів риби. Всього чумаки транспортували річно 60-80 млн пудів різних вантажів, у тому числі 25-40 млн пудів хліба. Вони обслуговували ярмарки, доставляли вантажі до Москви та їнших міст Росії, Північного Кавказу, Білорусі, Польщі й Молдавії.
Чумакування занепало зі середини XIX століття і цілком зникло з розвитком залізничного та водного транспорту. Проте ще у 1880-х pp. нараховували 200 000 чумаків.
Скульптура "Чумак на возу". Лансере Е.А. Модель 1870 года. Россия, СПб. Отливка фабрики художественной бронзы Ф.Ю. Шопена, 1870-начало 1880-х годов. Бронза, литье, патинирование
" Квилить пугачик жалібно над дахом, у небі – золотий ЧУМАЦЬКИЙ ВІЗ… О, скільки вас за тим МОЛОЧНИМ ШЛЯХОМ ішло до Криму! Де ж хоч би заніз із ваших маж? Нам, мислячим комахам, не жить без революцій і без криз: де ЧУМАКИ ішли, як черепахи, будують башту в небеса –комахи! "
Немає коментарів:
Дописати коментар